Гъвкавите придобивки се превръщат във все по-важно допълнение към традиционните форми на възнаграждение за служителите в България. През третото тримесечие на 2023 г. бюджетите, инвестирани от служителите за индивидуални корпоративни бенефити са нараснали с 20%, спрямо второто тримесечие на същата година. Общата сума, предоставена на служителите, е нараснала от близо 5,5 млн. лв. до 6,5 млн. лв. Този ръст показва, че все повече работодатели оценяват важността на гъвкавите придобивки за привличане и задържане на талантите си, давайки им възможност да избират сами.
Здраве и спорт – най-предпочитаните категории придобивки
За периода юли-септември 2023 г., придобивките в категория „Здраве“ остават най-избирани като 35% от всички поръчки, направени от служителите през платформата Re:benefit са за нея. На второ място се нарежда категория „Спорт“, с 11%. Предпочитанията за тези две категории придобивки показват приоритета в желанието на служителите да се грижат за общото си благосъстояние – физическо и психическо.
След тях се нареждат категориите „Транспорт“ и „Ваучери за храна“. Тази тенденция се запазва спрямо второто тримесечие на годината, когато „Транспорт“ изпреварва с малко категорията „Ваучери за храна“.
Категорията „Застраховки“ заема едва 4% от общия брой поръчки, но представлява 21% от общия разходван бюджет за допълнителните придобивки, което показва, че служителите, които избират застраховки, са склонни да харчат повече за тях.
Близо 1.4 млн. лв. инвестирани за “Застраховки”
За периода юли-септември 2023 г., служителите са инвестирали близо 1.4 млн. лв. в редица застрахователни услуги. Изборът им е бил сред доставчици като Сигма Консулт, Mussala Застрахователен Брокер, Creditport и Булстрад.
Има няколко причини за тази популярност. На първо място, застраховките предлагат защита от финансови загуби в случай на непредвидени събития, като заболяване или злополука, защита на дома и др. На второ място, застраховките създават възможност за управление на риска и планиране на бъдещето, като осигуряват покритие в случай на неочаквани разходи.
Следват ги категориите „Транспорт“ и „Спорт“, за които служителите са отделяли съответно 17% и 16% от месечния си бюджет.
Всички избират „Здраве“, независимо от личния бюджет
Независимо от различията в размера на месечните бюджети, с които разполагат служителите, единодушен избор сред тях е категорията „Здраве“.
Данните от изследването сочат разнообразни избори за втората най-предпочитана придобивка сред служителите според бюджета, с който разполагат. Служителите с месечен бюджет под 100 лв. предимно избират „Ваучерите за Храна“ като своя втора най-желана придобивка. За служителите с месечен бюджет между 100 и 150 лв., втората по предпочитание придобивка е „Транспорт“. Служителите, разполагащи с бюджет над 150 лв., дават предимство на категорията „Гастроном“, в която попадат вендори като eBag, Foodbox; Supermag.
За талантите с бюджет под 100 лв., третата по предпочитание придобивка е „Транспорт“. Следващите две групи с бюджет над 100 лв. обаче, избират „Спорт“ като трета предпочитана придобивка.
Изглежда също, че служителите с по-голям бюджет за допълнителни придобивки са по-склонни да избират категорията „Благотворителност“ като предпочитан избор.
Разнообразие в придобивките и индивидуален избор
Интересът към гъвкавите придобивки е все по-приоритетен за служителите при избора им на работодател. Това е така, тъй като те предпочитат лично да управляват бюджета си и да избират според индивидуалните си интереси и предпочитания. Факт е, че те избират по-нестандартни услуги като „Гастроном“, „В помощ на семейството“ и „Благотворителност“. Това отразява новата реалност, където универсалните фирмени придобивки все по-трудно биха били допълнителен стимул за служителите.
Една от най-популярните нетрадиционни придобивки сред служителите е възможността да даряват средства за благотворителни каузи. През последното тримесечие, те са инвестирали над 40 000 лв. в различни добротворчески организации.
Придобивките от категория „Култура и развлечения“ също се ползват с интерес сред служителите. Онлайн кино, театрални представления и други дигитални културни услуги съставляват 6% от общия разходен бюджет. Тази тенденция отразява необходимостта от качествен отдих и време за приятни дейности.
От персонализирани подаръци до уникални преживявания, категорията „Подаръци и Преживявания“ представлява 8% от общо инвестирания бюджет, с който служителите инвестират в свободното си време или, за да създадат вълнуващи и незабравими моменти.
Избират ли различни придобивки мъжете и жените ?
Данните показват една любопитна тенденция – мъжете и жените избират подобни придобивки. „Здраве“, „Спорт“ и „Транспорт“ са сред топ предпочитанията както за мъжете, така и за жените. Интересно е, че тази тенденция се запазва и по отношение на по-нетрадиционни категории като „В помощ на семейството“.
Според статистиките, разликата е осезаема само за категория „Транспорт“. Чрез избора на този тип придобивки от платформата Re:benefit, потребителите имат достъп до преференциални условия за транспорт и услуги, предлагани от OMV, Lukoil, Център за градска мобилност, Spark и др. Мъжете заемат 75% от общия разход на бюджета, докато жените само 25%.
Как възрастта влияе при избора, който правят служителите?
Re:benefit разбива стереотипите и дава нов поглед за това как работодателите могат да изградят ефективна бонусна стратегия, която отговаря на нуждите на всеки служител поотделно. Управлението на човешките ресурси се променя, и едновременно с това се доразвиват и очакванията на служителите. Един от ключовите аспекти в изграждането на успешна стратегия за служителски придобивки е вземането предвид на възрастовите различия. С Re:benefit, работодателите получават иновативен инструмент, който отчита тези различия и ги адаптира в полза на всички. Здравните услуги са предпочитаната категория за всички възрастови групи, а през Re:benefit тази категория предоставя достъп до разнообразен набор от здравни услуги.
Спортът е от съществено значение особено за представилите от възрастовата група 31 – 40 години. Без значение дали става въпрос за абонаментни спортни карти, спортни събития или екипировка, платформата дава възможност за персонализиран избор.
Разглеждайки разходите на различните възрастови групи, се забелязват и още интересни тенденции. При 30-годишните, „Ваучерите за храна“ представляват малък процент от бюджета, за разлика от средствата, които те отделят за „Подаръци и изживявания“. В категорията „Транспорт“, служителите между 31 и 40 г. инвестират 56% от бюджета си, а категорията „За автомобила“ за тази възрастова група, съставлява 66%.
Re:benefit – иновация, която преобразява фирмените придобивки
Днешните работодатели все по-активно търсят иновативни начини да привлекат и задържат талантите си. Re:benefit им предоставя решение, излизайки извън рамките на стандартните допълнителни възнаграждения. Според статистика, над 44% от предлаганите класически придобивки не се използват от служителите.
Платформата Re:benefit предоставя свобода и разнообразие на избора. Към момента, над 80 доставчика предлагат над 120 различни придобивки. „Не мисля, че има компания, която би имала вътрешния ресурс да администрира и предлага такова разнообразие от придобивки на своите служители, затова ние сме революционно решение„, споделя изпълнителният директор и съосновател на Re:benefit, Георги Георгиев.
В България, Re:benefit използват над 11 000 служители, а компанията вече има офиси и в Сърбия, и Турция, защото стремежът ни е да създадем модел за управление на служителски придобивки, представляващ нов HR стандарт за бизнеса.